ניהול תסריט

תנאי קבלה – מחלקת ניהול תסריט

סיווגים פנים מחלקתיים:

  • מנהל/ת תסריט
  • מנהל/ת תסריט מתלמד/ת

 

מנהל/ת תסריט מתלמד/ת:

  • טופס בקשת הצטרפות
  • קורות חיים
  • פגישה אישית עם מנהל/ת תסריט חבר/ת איגוד

 

מנהל/ת תסריט:

 

  • טופס בקשת הצטרפות/שינוי סיווג הכולל 3 ממליצים ממקצועות שונים:

מפיק בפועל, במאי, צלם, ע. במאי 1, עורך.

 

  • קורות חיים מקצועיים עדכניים – כולל פירוט הפקות כמתלמד.

 

  • מינימום 3 סרטי קולנוע ו-3 סדרות טלויזיה – במלואן.

מתוך כלל ההפקות הנ"ל – מינימום של שתי הפקות בהן צילמו במקביל עם שתי מצלמות ויותר בחלק מימי הצילום.

 

  • הצגת דו"חות ניהול תסריט מלאים כפי שנשלחו לחדר עריכה באחד מימי הצילום – בסדרה ובסרט קולנוע – כולל דו"ח בשתי מצלמות ויותר.

    (דוגמא לפורמט של דו"חות ניהול תסריט ניתן למצוא באתר אק"ט).

     *כל הקריטריונים מחוייבים על מנת לעבור סיווג, וניתנים לשיקול דעתו של נציג המחלקה.

 

 

*המסמך נכתב בלשון זכר, אבל מתייחס ורלוונטי לשני המינים: מנהלי תסריט ומנהלות תסריט:
ניהול תסריט – הגדרת המקצוע

מחלקת ניהול תסריט היא המחלקה האחראית על כל נושא ההמשכיות הוורבאלית והויזואלית במהלך הצילומים של סרט קולנוע, סדרה או דרמה, כאשר אלה מצולמים תמיד מחוץ לרצף התסריט.
המחלקה עובדת בקשר הדוק עם כל שאר המחלקות, ומפקחת על רצף הגיוני של דיאלוגים, פעולות, תלבושות, אביזרים, איפור, תאורה ועיצוב סט בכל סצינה ובין סצינות, על מנת שלבסוף תתאפשר עריכת הסצינות והטייקים השונים ללא פגיעה בעולם הבדיוני של הסרט.
מנהלי התסריט עוקבים מקרוב אחר הצילום של כל שוט, ורושמים את המידע בצורה מפורטת ומדוייקת.
זאת על מנת שתהיה אסמכתא כתובה אם וכאשר יתעוררו ספקות לגבי איך ואם בכלל צולמו טייק או סצינה מסויימים. הרשומות האלה מהוות מסמך חשוב עבור הבמאי והעורך, ומאפשרות להם להרכיב את חלקי הסרט ליצירה אחת.
עבודת ניהול התסריט נדרשת הן בתקופת ההכנות והן במהלך הצילומים.

ניהול תסריט בתקופת ההכנות

 

– קריאת התסריט לעומק וחיפוש אחר שגיאות, חוסר עקביות וחוסר היגיון. כמו כן בודקים את העימוד של התסריט, על מנת שכל עמוד יוכל להיחשב לפי עימוד נכון של 8/8. את ההערות מעבירים לבמאי לתסריטאי על מנת שיצא דראפט מתוקן בהקדם.

– תיזמון של התסריט: מודדים בעזרת סטופר את זמן המסך המשוער של כל סצינה, על מנת לוודא עוד לפני היציאה לצילומים שהסרט לא יהיה ארוך או קצר מהמתוכנן. התיזמון נעשה ע"י קריאה בקול של הדיאלוגים והתאורים, תוך כדי דמיון של איך זה מצטייר. כמובן שתיזמון של רכב חולף בסרט דרמה לא יהיה באותו קצב של סרט פעולה מהיר, ולכן נדרשת רגישות ודיוק לכל ז'אנר. התיזמון אינו חישוב מתמטי מדוייק, ושני אנשים שיתזמנו תסריט יכולים להגיע לתוצאות שונות.

– הכנת תקציר סצינות וחלוקה לימי תסריט: לדוגמא, יום תסריט ראשון מסצינה 1-12 , יום שני סצינות 13-18 וכו'. חלוקה זאת מסייעת למחלקות איפור, הלבשה וארט לדעת מתי עובר יום כרונולוגי בסיפור. במידה ויש ספק לגבי החלוקה, בוחנים את זה עם הבמאי. לאחר מכן מנהל התסריט מעביר את ימי התסריט למחלקות השונות כדי ליישר קו עם כולם.
פירוק התסריט יכול להיתמך על ידי סימונים שיקלו על העבודה בהמשך. אם לדוגמה, הגיבור נפצע במקום מסויים בתסריט ומשם הוא הופך לגורר רגל, יש לסמן את זה בתסריט בסימון שיהיה קל לזיהוי. אם בית עבר שריפה, יש לסמן שמנקודה זאת הבית יראה שונה. כל תסריט לגופו.

– במהלך החזרות מנהלים רישום מפורט של תיקוני תסריט והערות הרלוונטיות למחלקות השונות. מנהלי התסריט עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם הבמאי כדי לצפות ולפתור בעיות.

– תיאום עם חדר העריכה: חשוב לדבר עם עורך הסרט לפני תחילת הצילומים, לברר אם יש לו דרישות מיוחדות, ולתאם איתו את נושא הדיווחים לדיגיטציה ולחדר העריכה.

 

ניהול תסריט במהלך הצילומים

 

– ניהול דו"חות יומיים ותיעוד מצולם של כל יום צילום והכנת כל הניירת עבור הפוסט פרודקשן. שמירת רשימות מפורטות, צילומים, רישומים של כל שחקן ומיקום מצלמה עבור כל שוט. שמירת רישום מפורט של כל הטייקים, כולל הערות עליהם וכן סימון הטייקים המועדפים על הבמאי. רישום התיזמון בפועל של כל  השוטים ותנועות המצלמה, אם סצינה צולמה ביום או בלילה, כל שינוי בסצינה וההשלכות כתוצאה מכך, כל אינפורמציה על מספר הסצינה, כל אי התאמה, טעות או הערות אחרות, כל נתוני המצלמה, כגון: עדשות, פילטרים, צמצמים, מרחק וכו'. מו כן, יש לסמן על גבי התסריט את השוטים השונים וכן פרטים אחרים שרלוונטיים לעריכה.

– בדיקה יסודית של דרישות ההמשכיות השונות עבור כל סצינה שעומדת להצטלם, ווידוא שהמחלקות השונות מודעות לכך ומוכנות עם כל מה שנחוץ.

-לברר עם הבמאי, הצלם ועוזר הבמאי איך הסצינה מתוכננת להצטלם, ולרשום את השוטים המתוכננים כדי שניתן יהיה לעקוב ושלא יתפספס שום שוט. לחשוב אם יש צורך בשוטים נוספים או האם יש שוטים מיותרים שניתן לוותר עליהם. כשמסיימים את השוטים מזווית מסויימת ולפני שמעבירים עמדת מצלמה, יש לבדוק שאין עוד משהו שצריך לצלם מאותה הזווית. זו גם אחריותו של עוזר הבמאי הראשון, אבל מאחר ומנהלי התסריט יודעים את מה שנדרש לסצינה הם יכולים לסייע לעוזר הבמאי בזה.

– לעקוב אחרי הטקסט, לעדכן אותו לפי מה שנאמר בפועל ע"י השחקן, ולוודא ששום דיאלוג בתסריט לא נשכח. במידת הצורך, להזכיר לשחקן את הטקסט לפני שמצלמים טייק נוסף. כאשר מצלמים ,pick up מנהל התסריט מספק לשחקנים את נקודות ההתחלה בדיאלוג ואת נתוני ההמשכיות.

 

– עבודה מול מחלקות צילום: בצילומי סצינות יש לשמור על כיוונים וחוקים קולנועיים. הצילום עובד לפי חוק ה- 180 מעלות וכיוונים. יש לדאוג שהמבטים בין השחקנים וכן כניסות ויציאות מהפריים יהיו בכיוונים הנכונים. בנוסף, יש לוודא שהרישום על הסלייט יהיה נכון ומדוייק כאשר משתמשים במצלמה אחת ואף במספר מצלמות במקביל. מספור זה חייב להיות מסונכרן בין המצלמה לסאונד.

– עבודה מול מחלקות סאונד: מנהל תסריט יגבה ברישומים הקשורים לסאונד, כגון: wild track או voice over .

– בסוף כל יום צילום יש להעביר דו"ח התקדמות יומי להפקה, על מנת שיוכלו להיות מעורבים בפרטי יום הצילום שהסתיים. הדו"ח כולל מידע כגון: זמן מסך, מס' שוטים שצולמו, מספרי סצינות שתוכננו ושצולמו בפועל, סצינות שצריך להשלים ומידע רב נוסף. כמו-כן, יש לרכז ולסדר את כל דו"חות ניהול התסריט כולל דו"ח ההתקדמות היומי, ולהעבירם לחדר העריכה.

ידע חיוני לניהול תסריט

מנהלי התסריט חייבים להיות בוגרי בתי ספר לקולנוע וטלויזיה, מאחר ונדרשת מהם הבנה קולנועית וידע רלוונטי. הם אלה שעוקבים אחרי הסצינות, כיצד הן אמורות להראות על המסך והרצף שלהן בתוך הסרט. הבמאים מסתמכים מאוד על ההתבוננות החדה של מנהלי התסריט בזמן הצילומים, על מנת להבטיח שכל סצינה מצולמת בצורה מדוייקת מבחינת ההיבט הטכני והיצירתי. הם אלו האנשים ששולטים באופן מעמיק ויסודי בתסריט, ויכולים ליעץ לבמאי באופן אובייקטיבי בתחומים שונים על הסט.
מאחר ותקופת הצילומים היא מאד אינטנסיבית וימי הצילום בדרך כלל ארוכים, נדרש ממנהלי התסריט כושר גופני ומסירות לעבודתם. היכולת לעשות מס' פעולות ולנהל רשימות מדוייקות ומפורטות במהירות וביעילות היא קריטית. כמוכן שדרושים גם יכולת תקשורת בינאישית טובה וכישורים בין אישיים מצויינים כדי לטפל בבעיות ולתקשר בצורה יעילה ומנומסת עם אנשי הצוות.

כישוריים הכרחיים למנהל תסריט

– הבנה קולנועית.
– קפדנות, סדר ותשומת לב שיטתית לפרטים.
– חוש טוב לקומפוזיציה ויזואלית, פרספקטיבה ותנועה.
– יכולת לשתף פעולה ולעבוד כחלק מצוות.
– רגישות ודיפלומטיות בעבודה עם שחקנים וצוות.
– יכולת לטפל בבעיות שוטפות ולהגיב במהירות לנסיבות משתנות.
– כישורי ארגון טובים.
– יכולת להיות נעים ורגוע ברגעי לחץ.
– גישה עניינית לעבודה.

Close

צרו קשר

ט. 03.620.1474

ט. 03.620.1474

שעות פעילות המשרד: 10:00-16:00

רח׳ פינסקר 2, תל אביב יפו, ישראל
act@act.org.il