ניהול תסריט

ניהול תסריט – הגדרת המקצוע ואחריות המחלקה

מחלקת ניהול תסריט היא המחלקה האחראית על כל נושא ההמשכיות הוורבאלית והוויזואלית במהלך הצילומים של סרט קולנוע, סדרה או דרמת טלויזיה.

מנהל תסריט עובד בקשר הדוק עם שאר המחלקות, ומפקח על רצף הגיוני של דיאלוגים, פעולות, תלבושות, אביזרים, איפור, תאורה ועיצוב סט בכל סצינה ובין סצינות – על מנת שתתאפשר עריכת הסצינות והטייקים השונים ללא פגיעה בעולם הבדיוני של הסרט.

מנהל תסריט עוקב אחר הצילום של כל שוט, ורושם את המידע בצורה מפורטת ומדוייקת, על מנת שתהיה אסמכתא כתובה אם וכאשר יתעוררו ספקות לגבי איך ואם בכלל צולמו טייקים או סצינות. הרשומות האלה מהוות מסמך חשוב עבור הבמאי והעורך, וועוזרות להם בעריכה להרכיב את חלקי הסרט ליצירה אחת.

עבודת מנהל התסריט מתחילה בתקופת ההכנות וממשיכה לאורך כל ימי הצילומים.

 

ניהול תסריט בתקופת ההכנות
  • קריאת התסריט לעומק וחיפוש אחר שגיאות, חוסר עקביות וחוסר היגיון.
  • בדיקת העימוד של התסריט, על מנת שכל עמוד ייחשב עפ"י עימוד נכון של 8/8. במידה שפורמט התסריט אינו נכון, יש להעביר הערות לתסריטאי על מנת שיוציא דראפט מתוקן בהקדם. במידת הצורך יעשה זאת מנהל התסריט.
  • תיזמון התסריט: מדידה בעזרת סטופר את זמן המסך המשוער של כל סצינה, על מנת לוודא לפני היציאה לצילומים שהסרט לא יהיה ארוך או קצר מהרצוי. התיזמון נעשה ע"י קריאה בקול של הדיאלוגים ותיאור המיזאנסצינה בדמיון, ונדרשת רגישות ודיוק שונה בתיזמון של כל ז'אנר. התיזמון אינו חישוב מתמטי מדוייק, אך הוא נותן הערכה כללית. התיזמון נעשה לפי דרישה של במאי או מפיק.
  • הכנת תקציר סצינות וחלוקה לימי תסריט: טבלת תקציר סצינות המכילה מידע והערות המשכיות היא הבסיס לעבודה נוחה וברורה על הסט. כמו-כן החלוקה לימי תסריט עוזרת לעשות סדר במהלך ימי הצילום. חלוקה זאת מסייעת למחלקות איפור, הלבשה וארט לדעת מתי עובר יום כרונולוגי בסיפור. במידה ויש ספק לגבי החלוקה, בוחנים את זה עם הבמאי. לאחר מכן מנהל התסריט מעביר את ימי התסריט לכל המחלקות.
  • פירוק התסריט יכול להיתמך על ידי סימונים שיקלו על העבודה בהמשך. אם לדוגמה, דמות נפצעת במקום מסויים בתסריט ומשם היא גוררת רגל, יש לסמן את זה בתסריט בסימון שיהיה קל לזיהוי. אם בית עבר שריפה, יש לסמן שמנקודה זאת הבית יראה שונה.
  • חזרות עם שחקנים: במהלך החזרות מנהלים רישום מפורט של תיקוני תסריט והערות הרלוונטיות למחלקות השונות, ומוציאים ממו אחרי כל חזרה.
  • תיאום עם חדר העריכה: חשוב לדבר עם עורך הסרט והדוגם לפני תחילת הצילומים, לברר איתם אם יש לו דרישות מיוחדות לאופן כתיבת הדו"חות.

 

ניהול תסריט בתקופת הצילומים
  • ניהול וריכוז כל הדו"חות היומיים וסגירתם בסוף כל יום צילום לפני שהם נשלחים לחדר עריכה.
  • שמירת רשימות מפורטות מהצילומים: מיקומי ותנועת מצלמה בכל שוט, פירוט הערות על טייקים, תיזמון בפועל של שוטים, אם סצינה צולמה ביום או בלילה, כל שינוי בסצינה וההשלכות כתוצאה מכך, כל אינפורמציה על מספר הסצינה, כל אי התאמה, טעות או הערות אחרות, כל נתוני המצלמה, כגון: עדשות, פילטרים, צמצמים, מרחק וכו'. בעיקר בהפקות זרות נדרש בנוסף לסמן על גבי התסריט את השוטים השונים (Line Script) ופרטים אחרים שרלוונטיים לעריכה.
  • בדיקה יסודית של דרישות ההמשכיות עבור סצינות שעומדות להצטלם בכל יום, ווידוא עם המחלקות השונות שהן מוכנות עם כל מה שנחוץ לכל סצינה. הבדיקה עם המחלקות יכולה להיעשות בתחילת היום או לאורך יום הצילום.
  • תכנון שוטים של סצינה: לברר עם הבמאי, הצלם ועוזר הבמאי איך הסצינה מתוכננת להצטלם, ולרשום את השוטים המתוכננים כדי שלא יתפספסו שוטים. לחשוב אם יש צורך בשוטים נוספים או אם יש שוטים מיותרים. כשמסיימים את השוטים מזווית מסויימת ולפני שמעבירים עמדת מצלמה, יש לבדוק שאין עוד שוט שצריך לצלם מאותה הזווית. בכך יכול מנהל התסריט לסייע לצלם ולעוזר במאי.
  • מעקב אחרי הטקסט: עידכון דיאלוגים ושנויי טקסט בתסריט, וכן ווידוא שאף טקסט לא נשכח. במידת הצורך, להזכיר לשחקן את הטקסט לפני שמצלמים טייק נוסף. כאשר מצלמים ,pick up לספק לשחקנים את נקודות ההתחלה בדיאלוג ואת נתוני ההמשכיות.
  • עבודה מול מחלקת צילום: שמירה על כיווני מצלמה לפי חוק ה-180 מעלות, כווני מבט של השחקנים, כיווני כניסות ויציאות מהפריים. בנוסף, יש לוודא שהרישום על הסלייט יהיה נכון ומדוייק. הרישום חייב להיות מסונכרן בין המצלמה לסאונד.
  • עבודה מול מחלקות סאונד: מנהל תסריט יוסיף ברישומים שלו לחדר העריכה גם הערות הקשורות לסאונד, כגון: wild track, voice over וכו'.
  • העברת דו"ח התקדמות יומי: בסוף כל יום צילום יש להעביר דו"ח התקדמות יומי להפקה ולראשי המחלקות, על מנת שיוכלו להיות מעורבים בפרטי יום הצילום שהסתיים. הדו"ח כולל מידע יומי, כגון: סצינות שתוכננו וצולמו בפועל, סצינות שצריך להשלים, זמן מסך, מס' שוטים שצולמו ומידע נוסף.

 

ידע וכישורים הכרחיים לעבודה בניהול תסריט
  • הבנה קולנועית: מנהל תסריט חייב להיות בוגר לימודי קולנוע וטלויזיה, מאחר ונדרשת ממנו הבנה קולנועית וידע רלוונטי נרחב.
  • חוש טוב לקומפוזיציה, פרספקטיבה ותנועה: מנהל תסריט עוקב אחר הסצינות, כיצד הן אמורות להראות על המסך והרצף שלהן בתוך הסרט. במאים מסתמכים גם על ההתבוננות החדה של מנהל התסריט, על מנת להבטיח שכל סצינה מצולמת בצורה מדוייקת מבחינת ההיבט הטכני והיצירתי.
  • קפדנות, סדר ותשומת לב לפרטים: מנהל תסריט חייב לשים לב לפרטים הקטנים שלעיתים נסתרים מעיניהם של השאר. הוא שולט באופן מעמיק ויסודי בתסריט על כל פרטיו, וצריך לזכור מידע רב.
  • יכולת אירגון ופתרון בעיות בימי צילום: מאחר ותקופת הצילומים מאוד אינטנסיבית וימי הצילום ארוכים, נדרש ממנהלי התסריט ריכוז ויכולת עבודה בתנאי לחץ. אפשרות לעשות מס' פעולות ולנהל רשימות מדוייקות ומפורטות במהירות וביעילות היא קריטית.
  • רגישות ודיפלומטיות: סבלנות ויכולת תקשורת בינאישית טובה כדי לטפל בבעיות ולתקשר בצורה יעילה ומנומסת עם שחקנים ואנשי צוות .יכולת להיות נעים ורגוע לכולם גם ברגעי לחץ.
  • יכולת עבודה בצוות וכיחיד: העבודה בניהול תסריט כוללת הן עבודה מקצועית פרטנית, והן שיתוף פעולה עם המחלקות השונות בתקופת ההכנות ובתקופת הצילומים.
  • המסמך נכתב בלשון זכר, אך מתייחס ורלוונטי למנהלי תסריט ולמנהלות תסריט.
Close

צרו קשר