ארט

 

Production Designer – מעצב/ת אומנותי/ת  

המעצב/ת האמנותי עומד/ת בראש ואחראי על מחלקת העיצוב – על כל תת המחלקות וספיחיהן השונים.
המעצב עובד בצמוד לבמאי, לצלם וראשי מחלקות האמנות כאשר תפקידו לנסח את השפה הוויזואלית והאידיאולוגיה האסתטית של הסרט. מעצב את מרחב הפעולה באפיון העולם החזותי בו מיתנהלות הדמויות  לאורך העלילה הכתובה בתסריט על כל רבדיה ומורכבותה. השפה הינה תולדה של פירוק, ניתוח ועבודה משותפת עם הבמאי,הצלם  ויוצרים שותפים בכירים נוספים.
המעצב שותף על בבחירת אתרי הצילום, ואחראי לפיתוח ועיצוב הסטים הנבנים באתר או באולפן.
משתף פעולה עם כל מחלקות ההפקה.
בראש ובראשונה עם המפיק, הבמאי, הצלם והתאורן.
כמו כן, מחלקות הביוטי והויזואל: תאורה, הלבשה, איפור, אפקטים מיוחדים, לוקיישנים רכבים מצטלמים ועוד.
המעצב שותף לכל שלבי ההפקה השונים – טרום הפקה, הפקה, פוסט הפקה .
כראש מחלקת האמנות (מחלקת ארט),  מנהל את תקציב כל ראשי המחלקות הם/ן  האחראיים על תקציב מחלקתם יחד ובתאום עם המנהל האומנתי
הערה: תפקיד שבדרך כלל מקובל בהפקות גדולות תקציב, או בהפקות מחו״ל.

ארט דירקטור (מנהל/ת אומנותי/ת)

תפקידו העיקרי של ארט דירקטור הוא לתמוך ולעקוב אחר המושגים הוויזואליים לייצור כמפורט על ידי המעצב האומנותי והבמאי.
תמיכה זו כוללת שילוב של כישורי יצירה וגם כישורי ניהול. בנוסף, המנהל האמנותי אחראי באופן מלא או חלקי למאמציהם של מחלקות רבות בתוך ההפקה. מחלקות אלה כוללות: מחלקת אומנות, בנייה (קונסטרקשיין), הלבשת סטים, אביזרים, לוקיישנים ואפקטים מיוחדים, איפור, רכבים מצטלמים.
הוא אחראי על התקציב וההוצאות השוטפות ועל הניירת של עובדי המחלקה.
בסרטים וסדרות טלוויזיה ,בתקציבים מוגבלים , ארט דירקטור הוא מנהל המחלקה.
במידה והמנהל האומנותי עומד בראש המחלקה, זאת מתוך תנאי ההפקה.כל האמור לעיל בעניין תפקידו של המעצב האמנותי חל על תפקידו של המנהל האמנותי

סט דקורטור (מעצב/ת סטים)

מעצבי הסטים הם חברי מפתח בצוות העיצוב והם מיישמים הלכה למעשה את החזון שגיבשו המעצב והמנהל האמנותי עם הבמאי. תמיכה זו כוללת שילוב של כישורי יצירה וגם כישורי ניהול.
בעזרת אלמנטים עיצוביים, ובחירת פריטים, הם מאפיינים את הלוקיישן הנבחר בהתאם לסגנון, לצבעוניות, לתקופה ואפיון הדמויות כפי שהונחו ע"י המעצב והמנהל האמנותי.
מעצבי הסטים אחראים על תקציב הארט בהפקה והם רוכשים, שוכרים או מייצרים בהזמנה את האובייקטים הנדרשים לכל סט. באחריותם: תיאום הובלות, גיוס עובדים יומיים תכנון לוח הזמנים וליווי מלא של ההקמה והפירוק של הסטים השונים.

דרס און סט

תפקיד זה דורש שילוב של כישורי יצירה וגם כישורים טכניים לניהול ותפעול הסט.
זהו תפקיד שכל כולו  ממוקד בתפעול התפאורה על הסט, במבנה ובדרסינג על הסט בצמוד לצילומים. הוא משוייך למחלקת ארט ופועל בהנחיית הארט דיירקטור והסט דקורטור. לרוב  יתפעל אקשנים הקשורים לדרסינג לבדו או בשיתוף הפרופס על הסט. תפקידו הוא תמיד לראות חזרות במוניטור תוך תשומת לב לכל פרטי התפאורה הסובבים את הסצנה ולהכין את הכל לפני הצילום.
כמו כן, אם נדרש מקום לפנסים, מצלמה או כל אלמנט אחר על חשבון דרסינג, הדרס און סט יהיה אחראי על הפינוי וההחזרה של התפאורה.

פרופרטי מאסטר

הפרופרטי מאסטר הוא ראש מחלקת פרופס. הוא מנהל מעצב האביזרים של הפרויקט. הוא חבר מפתח בצוות העיצוב האומנותי ומיישם הלכה למעשה את החזון שגיבשו המעצב והמנהל האמנותי עם הבמאי והצלם.
הפרופס מאסטר מפתח את התפיסה הסגנונית והייצור של האביזרים ו"בונה עולם" לכל דמות בתסריט דרך הפרופס: האביזרים בהן הדמות משתמשת. הוא מאפיין ומעשיר את עולם הדמויות והסטים בעזרת אביזרים אישיים. כמו כן אביזרים נלווים המצויים תחת ידה של הדמות.
על הפרופרטי מאסטר להיות בקיא בניואנסים של התסריט כדי לדעת כיצד לייצג ולהעשיר את עולמן של הדמויות. הוא נמצא בקשר רציף עם שלל מחלקות הסט השונות, על מנת להתאים את הפרופס האידיאלי לכל סצנה ולכל דמות (למשל – קשר ישיר עם מנהל התסריט, עם מחלקות הביוטי – הלבשה ואיפור, קשר ישיר וצמוד עם מחלקת SFX ונשקים, קשר רציף עם מחלקת הפוסט ולעיתים קרובות אף קשר עם מחלקות תאורה והפקה)
תחת אחריות הפרופרטי מאסטר – פירוק מדויק של התסריט לפי דגשי פרופס, וכן תחקיר והוצאת רפרנסים במידת הצורך, ייצור, רכישת והשכרת האביזרים בהתאם. כמו כן ניהול מהלך העבודה השוטף של המחלקה בימי הצילום – בין היתר:
לוודא שנשמרת ההמשכיות בפרופסים, שכל האלמנטים מגיעים בזמן לסט ופועלים כשורה, שהמחלקה עומדת בזמנים ולשביעות רצון הבמאי, המעצב והמנהל האומנותיים.
מחלקת פרופס משמשת כנציגות מחלקת הארט על הסט (פרופס און סט יחד עם דרסר און סט)
ולכן תחת אחריותה גם לדאוג  ל"שמירה" על הפריים והסט מהאספקט האומנותי תוך שמירה על חזונו של המעצב האומנותי.
הפרופרטי מאסטר ינהל לרוב תקציב מחלקתי משלו (בתוך תקציב מחלקת הארט) מול המנהל האומנותי או הסט דקורטור.

סט דרסר (עוזר דרס)

הוא האדם שעובד תחת ובצמוד לסט דקורטור ומשמש כעוזרו ויד ימינו.
הוא אחראי להבאת ריהוט ואביזרים להלבשת הסט או הלוקיישן על מנת ליצור את האווירה המתאימה
בהתאם לאופי התסריט, העיצוב והנחיית הסט דקורטור.
סט דרסר ועוזריו הם אחראים על בניית הסט, תליות למיניהם (כגון: תמונות ווילונות), מיקום האביזרים וכו. לרוב הם אחראים על אריזת האביזרים והובלתם בבטחה ובאחריות לסט וחזרה לספקים .
סט דרסר צריך להיות בעל יכולות טכניות גבוהות וכן יכולת ניהול עובדים, עליו לדאוג לכל הכלים הנדרשים להקמות ופירוקי הסט.

פרופסמן (עוזר פרופס)

הוא האדם העובד תחת ובצמוד לפרופרטי מאסטר ומשמש כעוזרו ויד ימינו.
לרוב עבודותו תהייה על הסט ותתבטא בהכנת והגשת האביזרים לשחקנים בזמן הצילומים. במקרים רבים עבודותו היא גם הכנות לקראת ימי הצילום בכל הקשור לאביזרים וציוד הנלווה להם. נדרש לשלוט בתסריט ופרטיו ברמה גבוהה מאוד.

צייר/ת תפאורה

צייר/ת התפאורה מיישם את חזונו האמנותי של המעצב/המנהל האמנותי של ההפקה.
תפקידו לאפיין את הסט מבחינה חזותית בעזרת צביעה, ציור, פיסול אלמנטים שימוש בטקסטורות וחומרים שונים כדי להשיג את התוצאה הנדרשת מבחינת סגנון, צבעוניות ותקופה.
צייר התפאורה נדרש לשלוט במגוון חומרים צבע וטקסטורה על מנת להגיע לתוצאות מציאותיות בחומרים קלים וזולים, טקסטורות נפוצות לדוגמא- אבן, שיש, יישונים של קירות, צביעת קוליסות תפאורה בטקסטורות מגוונות.
צייר/ת הסט מלווה את הקמת הסט ופירוקו, ואחראי לתיקוני צבע והתאמות כנדרש.

מתאם מחלקת ארט

מתאם הארט אחראי על נושא תיאום צרכי הארט אל מול גורמי ההפקה השונים וספקים הנותנים שירות למחלקת הארט. דוגמאות לעיסוק נפוצים של מתאם הארט:
עיסוק הגבייה והגשת קופות קטנות, בקשות לשיקים ותשלומי ספקים, תיאום רכבים של המחלקה, תיאום הקמות ופירוקים, בניית טבלאות ייעודיות למחלקה ולוז בתיאום עם המנהל האמנותי, החתמות על כל הטופסולוגיה ההכרחית למחלקה.
עליו להיות בקשר רציף עם כל גורמי המחלקה ולדאוג לרצף תקין של העבודה.

קניין

תפקיד הקניין הוא לקנות/ לשכור את האביזרים ואת הדרסינג. הקניין עובד בשיתוף פעולה הדוק עם הסט דקורטור והפרופרטי מסטר ברכישת כל מה שנדרש להפעלת הסט ולעיצובו על פי דרישות התסריט והמעצב. הקניין נדרש לעשות פירוק תסריט של פריטי דרסינג ופרופס ולעדכן את רשימותיו אחרי מיזוג והשוואה עם הפירוקים של המעצב האמנותי, הסט דקורטור והפרופרטי מאסטר.
באחריות הקניין לנהל לוח זמנים מפורט של האביזרים ופריטי הדרסינג, לקבוע מועדי השכרה בהתאם לדרישות ולעלויות, ולאשר את תאריכי האיסוף וההחזרה עם הסט דקורייטור והפרופרטי מסטר. באחריות הקניין לנהל תקציב שבועי עבור ההפקה כך שניתן יהיה לעקוב אחרי ההוצאות ולנהל צפי להוצאות העתידיות.
בהפקות רבות ובהיעדר מתאם ארט הקניין אחראי על ניהול הקופות הקטנות של מחלקת הארט.

מתלמד מחלקת ארט

מתלמדי המחלקה הם חברי איגוד שנרשמו כמתלמדים ועוברים דרך תפקידי הארט השונים על פי כישוריהם ורצונם, לאחר שנה יש לשנות את הסיווג לתפקיד בו הם רואים את עצמם בתוך המחלקה ובו התמקצעו לרוב.
מתלמדים צריכים להיות בעלי אוריינטציה מסויימת לחומרים, תפאורה, עבודת עיצוב, עבודת כפיים וכו.

*המסמך מנוסח לרוב בלשון זכר אך פונה באופן שוויוני לשני המינים.

Close

צרו קשר