act logo

מחלקות

מחלקת ע. במאי מחלקת ע. במאי

מידע מקצועי לחברים בלבד. יש צורך במס' החבר.ת שלך באקט כדי לצפות בתכני העמוד כניסה

ראש מחלקה: מיכל רפופורט קסטן

מיכל רפופורט קסטן,ראש מחלקה מחלקת ע. במאי 054-4216497 שלחו לי מייל
סיווגים מחלקתיים:

עוזר/ת במאי ראשון
עוזר/ת במאי שני
עוזר/ת במאי מתלמד (שלישי)

בכל מקרה לא יכול להתקבל מועמד לאיגוד ישר כעוזר במאי ראשון אלא רק כשני תחילה, למעט מקרים חריגים בהם יוכיח המועמד רזומה וניסיון רב לדעתם של עוזרי הבמאי המוסמכים לאשר.
כל מקרה חריג  ייבדק לעומקו ומחויב באישור נציגי מחלקת בימוי בועד המנהל.

  • מתלמד, בכל מקרה, אינו יכול לשמש כעוזר יחיד לעוזר במאי ראשון.
תנאי קבלה – עוזר/ת במאי מתלמד/ת / (שלישי):
  • טופס הצטרפות.
  • קורות חיים.
תנאי קבלה – עוזר/ת במאי שני:

טופס בקשה חתום בידי שני ממליצים חברי איגוד, ראשי מחלקות, שקשורים בעבודה ישירה עם המחלקה. (עוזרי במאי ראשונים, עוזרי במאי שניים, מאפרים, מלבישים).
קורות חיים מעודכנים.
ניסיון מקצועי מוכח על סטים מקצועיים, בכפוף לעוזר במאי ראשון חבר איגוד,
ועבד לפחות בשלושה סרטי קולנוע, ו/או סדרות טלוויזיה, וצבר לא פחות ממאה (100) ימי עבודה מקצועית מוכחת, שמתוכם לא פחות מחמישים (50) ימי צילום באתר או באולפן (כולל ימי פרסומות ו/או פרומו) ובכלל זה ניסיון בעבודה עם תוכנת המובי מג'יק.
השתתפות בהדרכת מצטרפים חדשים.
בחינת מעבר, לאחר קורס עוזרי במאי.
בקיאות בחוקי האיגוד וההסכם, ובהגדרות המקצועיות של המחלקה.

תנאי קבלה – עוזר/ת במאי ראשון:

מועמד אשר רשום באיגוד כעוזר במאי שני. ומציג ניסיון מקצועי מוכח על סטים מקצועיים, כעוזר במאי שני  אשר עבד בחמישה (5) סרטים ו/או סדרות טלוויזיה וצבר לא פחות ממאתיים  (200) ימי עבודה מקצועית מוכחת, אשר מתוכם לא פחות ממאה (100) ימי צילום  באתר או באולפן (כולל ימי פרסומת ו/או פרומו).
בנוסף עבד/ה בסרט או סדרה כע. במאי ראשון ל 3 סרטים/סדרות, מעל 30 יום.

קורות חיים מעודכנים.
טופס בקשה חתום בידי שני ממליצים חברי איגוד, ראשי מחלקות שקשורים בעבודה ישירה עם המחלקה. (עוזרי במאי ראשונים, צלמים).
בקיאות בחוקי האיגוד וההסכם, ובהגדרות המקצועיות של המחלקה.
מעבר קורס עוזרי במאי.

הערות:

תיק בקשת המועמד יועבר לאישור נציגי המחלקה בוועד המנהל.
בכל מקרה בקשת המועמד למחלקה תיבדק ע"י נציג המחלקה בוועד המנהל, בשיתוף מנכ"ל האיגוד ו/או יו"ר האיגוד,  ויכולה להיות מאושרת עפ"י שיקול דעתם גם במקרים חריגים.

מחלקת עוזרי במאי  – הגדרות מקצוע
עוזר/ת במאי 1 – 1st Assistant Director – 1st AD

שלא כמו הגדרה המילולית של התפקיד "עוזר" במאי, בפועל –  ע.במאי 1  – לא באמת עוזר לבמאי, הוא יותר אחראי על הרצתו של הסט, בדומה יותר למנהל עבודה או מנהל במה בתיאטרון

אך יחד עם זאת ע.במאי 1 הינו יד ימינו של הבמאי.

ע. במאי 1 הינו החוליה המקשרת בין המפיק שאמון על הצד ההפקתי והכלכלי,

לבין הבמאי שאמון על הצד האומנותי של הפרויקט.

ע.במאי 1 – הינו האדם שלוקח אחריות על מספר החלטות תכליתיות ומעשיות החשובות בתכנון והוצאה לפועל של ימי הצילום – על מנת לאפשר לבמאי להתרכז בתהליך האומנותי של היצירה.

אחריותו העיקרית היא ביצירת תוכנית העבודה/הצילומים, ותאום מחלקות וצוותים על הסט, תוך פיקוח שההפקה תישאר במסגרת  לוחות הזמנים, הלוקיישנים, ואילוצי שחקנים, מזג אויר והיום.

הוא משמש כמגן וכחוצץ לבמאי, ופותר בשטח בעיות לוגיסטיקה על מנת לאפשר לבמאי לעבוד על הצד האומנותי של ההפקה.

אם באחריות המפיק ולגייס את משאבים הדרושים לצילומים, לשכור אנשי צוות, שחקנים, ציוד והגעתם ללוקיישן, תפקידו של עוזר במאי 1 לתאם ולנהל את כל זאת מרגע הגעתם לסט.

ע.במאי 1 חייב להיות מסוגל לתמרן בין הדרישות של לוח הזמנים תוך התייחסות לצרכי כל מחלקה, ובסופו של דבר לנווט את ההפקה בזמן.

עבודתו של עוזר הבמאי ה-1 מתחלקת לשני חלקים:
  • תקופת טרום-הפקה (להלן הפרה-פרודקשן)
  • תקופת הצילומים

במהלך טרום ההפקה (ההכנות לצילומים):

ע.במאי ה-1 "מפרק" את התסריט לסצנה אחרי סצנה – על כל מרכיביה הגלויים והסמויים – ובונה בשיתוף פעולה עם הבמאי, הצלם והמפיק – תוך שימת לב להערות וצרכים של שאר המחלקות – את סדר הצילומים, והזמן שיידרש לצילום כל סצנה – דהיינו תוכנית צילומים יעילה.

בתקופת הפרה – משימתם העיקרית של עוזרי הבמאי היא לתכנן את לוח הזמנים של הצילומים, תוך התייעצות עם הבמאי  על מנת להגשים את השאיפות היצירתיות שלו, אך יחד עם זאת תוך התייעצות עם הצלם, המפיק, וראשי המחלקות האומנותיות, על מנת להכניס לתוך השיקולים, את האספקטים הנוספים בעשייה.

בשלב בניית תוכנית הצילומים עליו להתייחס כמובן למגבלות התקציביות, זמינות השחקנים, ודרישות התסריט.

על מנת לבנות את תוכנית הצילומים, עליו להתחשב במספר גורמים ושיקולים נוספים כגון:

מגבלות אתרי הצילום הנדרשים, דרישות וצרכי המחלקה אומנותית, האביזרים, מחלקות ההלבשה, האיפור, התאורה, ציוד הצילום, תנאי מזג אויר ועוד, עליו להבטיח שכל האספקטים נלקחים בחשבון ומשתקללים בתכנון הצילומים.

במהלך הצילומים

  • אחריות הליבה של ע.במאי 1- הינה – לשמור על לוח הזמנים של ההפקה והצילומים, ע"י הוצאה לפועל של התכנון והשמתו בשטח. תוך "דחיפה" של הכול קדימה.
  • מפקחים על שאר המחלקות ועל עוזריהם,
  • מפקחים על הכנת דף-הקריאה (מסמך המפרט את הלוגיסטיקה של ימי הצילום, אשר מופץ כל יום לשחקנים ולצוות).
  • מפקחים על המשמעת על הסט.
  • עוזר במאי 1, הינו האדם שאחראי לוודא שכל היבט של תכנון הצילומים נשמר ויוצא
    אל הפועל – כמובן במסגרת לוח הזמנים שנקבע.
  • ניהול הסט, ופיקוח שכל  מחלקה עומדת בלוח הזמנים שלה
  • מספקים את הקשר העיקרי בין הבמאי השחקנים ושאר אנשי הצוות, הם גם החוליה המקשרת עם משרד ההפקה, תוך מתן דיווחים שוטפים על התקדמות הצילומים.
  • ניהול מחלקת בימוי ועוזריה
  • אישור הגעתם ועזיבתם של כל שחקן ואיש צוות.
  • בימוי הניצבים והרקע בעזרתו של ע. הבמאי השני על מנת לאפשר לבמאי להתמקד בשחקנים העיקריים.
  • העברת cues בזמן הצילום
  • פיקוח ותאום אפקטים מיוחדים
  • שמירת שקט עבודה על הסט בעזרת צוות ההפקה.
  • וידוא חסימת דרכים ומקומות באם הדבר נדרש לצורך הצילום
  • אחריות על בריאות ובטיחות על הסט ובאתר הצילום, והם חייבים לפעול כדי למנוע או למזער את הסיכונים בכל עת.
מיומנויות
  • עוזרי במאי חייבים להיות סמכותיים, מנהיגי צוותים, ובעלי יכולת הנעה ודרבון של אנשים, וזאת תוך היותם גם אנשי עבודה בצוות ונגישות.
  • הם צריכים להיות בעלי יכולת ארגונית יוצאת דופן ומיומנות בניהול זמן.
  • היכולת לתכנן מראש, לצפות בעיות אפשריות, תוך שימת לב לכל פרט  – חיונית מאד בתפקיד זה.
  • היכולת להיות אנשי קומוניקציה מעולים, עם כישורי טאקט ודיפלומטיה הינה גם חיונית מאד בתפקיד זה כיוון שהם חייבים באופן קבוע להתמודד עם בעיות ומצבי משבר תכופים.
  • הם חייבים בכל עת להיות מסוגלים לתעדף משימות, ועלולים למצוא את עצמם לעיתים תכופות מסוגלים להתמודד עם ריבוי משימות (multi-task). ומציאת פתרונות מהירים בשטח.
  • עוזרי במאי עובדים לעיתים שעות וימים ארוכים, לאורך תקופות ממושכות, כך שנדרשת מחויבות גדולה לעבודה.
  • הם עובדים בתנאי לחץ גבוהים – כך שנדרשת גמישות וגישה חיובית על מנת לתפקד ולספק את הדרישות הגבוהות.

המיומנויות העיקריות הנדרשות לצורך התפקיד כוללות:

  • כישורים ומצוינות בארגון ובניהול  זמן.
  • מיומנויות תקשורת מעולות.
  • יכולת להתייחס למגוון רחב של אנשים.
  • סבלנות.
  • טקט.
  • יכולת עבודה תחת לחץ ביעילות.
  • גמישות ותושייה.
  • ידע בחוקי בטיחות ונהלי עבודה רלוונטיים.
  • ידע בחוקי האיגודים.
כישורים/ניסיון
  • לא נדרשים כישורים רשמיים על מנת להיות עוזר במאי.
  • נדרש ניסיון נרחב בתעשייה, הנרכש דרך עבודה בפועל על סטים.
  • ע.במאי 1 צריכים ניסיון בתכנון ובתקצוב (ואיך זה משפיע על הזמנים),
  • כמו גם ידע מעמיק, והכשרה בנהלי בריאות, בטיחות, חוקי איגוד ונהלי עבודה.
  • כל אלו נרכשים ע"י צבירת ניסיון בתפקידים שונים על הסט,
  • בתפקידים של עוזרי במאי שלישיים ושניים, ובהכשרות מקצועיות ועבודה עם עוזרי במאי וותיקים.

 

בעבר הרחוק שימש תפקיד עוזר במאי 1 כמקפצה בדרך לתפקיד במאי. כיום ברור ומובן שתפקיד זה נחשב לתפקיד ניהולי, ומסלול ההתקדמות הטבעי – באם נדרש – הינו לתפקידי הפקה בכירים.

 

עוזר/ת במאי 2 – 2nd  Assistant Director – 2nd  AD

גם הגדרת תפקידו של ע.במאי 2  – עפ"י פירושה המילולי – אינה מדויקת – ע.במאי 2, הינו עוזרו של ע.במאי 1 ולא של הבמאי. תפקידו העיקרי של ע.במאי 2 הוא להבטיח כי כל הוראותיו ובקשותיו של ע.במאי 1 יוצאו אל הפועל ויבוצעו.

 

גם עבודתו של ע.במאי 2 מתחלקת לשני חלקים:

  • תקופת טרום-הפקה (להלן הפרה-פרודקשן)
  • תקופת הצילומים
    במהלך טרום ההפקה (ההכנות לצילומים):
  • לסייע לע.במאי 1 במשימותיו
  • יצירת והפצת הניירת היוצאת מהמחלקה – בהדרכתו ופיקוחו של ע.במאי 1
  • אחריות על התקשורת בין מחלקת הפקה לראש מחלקתו.
  • אחריות למציאת, ליהוק, וסגירת ניצבים לימי הצילום הנדרשים
  • עבודה מול צוות השחקנים, קבלת צרכי חזרות מהבמאי והעברתן לתיאום ההפקה, הוצאת ימי הצילום לשחקנים ולסוכנות וקבלת אישור.
במהלך הצילומים:
  • הכנת דף הקריאה (מסמך המפרט את הלוגיסטיקה של ימי הצילום, אשר מופץ כל יום לשחקנים ולצוות), המבוסס על תוכנית הצילומים, תחת פיקוחו של עוזר במאי 1.
  • קשר עם השחקנים, תאום של הזמנים שלהם ותקשורת ישירה עימם
  • פיקוח על  הנעשה מאחורי הקלעים בנושא השחקנים, על מנת להבטיח כי השחקנים עברו איפור הלבשה והגעה לסט בזמן הנדרש.
  • לרוב ע.במאי 2 מקשרים בין הסט ו/או הלוקיישן לבין משרד ההפקה, הם מעדכנים את אנשי המפתח על התזמונים והתקדמות הצילומים, בתאום עם עוזר הבמאי ה-1.
  • בארץ – מאחר והתקציבים לרוב לא מאפשרים העסקת עוזר במאי שלישי – עוזרי במאי 2, אחראים גם על מציאת, ליהוק, ועבודה עם ניצבים בהפקה.
  • עזרה בחסימת כבישים/דרכים לצרכי צילום
  • שמירה על שקט מאחורי הקלעים
  • וידוא שכל מי שמצטלם חתום על טופס release

 

העבודה בפועל

  • בכל יום צילום, ע.במאי 2, חייבים להכין את דף הקריאה (Call Sheet) ליום שלמחרת
  • דף הקריאה כולל את הפרטי יום הצילום – מה ומי מצלמים, היכן מצלמים, מה נדרש לצרכי הצילום, מי צריך להיות על הסט ובאיזו שעה, הסדרי התחבורה, ניצבים, רכבים, ציוד, דרישות וצרכי היום וכיוצ"ב).
  • דף הקריאה מבוסס על תוכנית הצילומים, שהוצאה תחת פיקוחו של עוזר במאי 1.
  • פרטים אלה חייבים להיות מאושרים על ידי משרד ההפקה וע.במאי 1 – בטרם יוכל ע.במאי 2 להפיץ את דף הקריאה לשחקנים ולאנשי הצוות.
  • אחריותם העיקרית – היא לוודא שכולם יודעים את שעת ה-CALL שלהם (הזמן המדויק שהם יידרשו על הסט). כל טעות או עיקוב עלולים להשפיע על לוחות הזמנים ומכאן על התקציב של ההפקה.
  • לאחר שיום הצילום התחיל, על ע.במאי 2 לוודא כי כל השחקנים מוכנים לצילום כאשר הם נדרשים לכך, הדבר כרוך בתאום דרישות תחבורה, כמו גם לוחות זמנים לאיפור ולהלבשה לשחקנים לפני הגעתם לסט.
  • המקרים מסוימים, ע. במאי 2, אחראיים גם על מציאת ניצבים, לעיתים במספרים גדולים ובהתראה קצרה, תיאום התחבורה שלהם וכל פעילות שלהם בלוקיישן ועל הסט, לעיתים גם בבימויים של הניצבים ב- background action.
מסלול עבודה המתבקש במחלקת בימוי

ניסיון בתעשייה הינו המפתח להיות עוזר במאי, והדרך הטובה ביותר להשיג זאת הינה באמצעות ניסיון בעבודה כ-RUNNER על הסט, ובכך בסופו של דבר לרכוש מספיק ניסיון וידע ולהתקדם לתפקיד של ע.במאי 3, משם ההתקדמות בדרך כלל לעמדת ע.במאי 2, ולאחריו ע. במאי 1.

 

מיומנויות

  • ע. במאי 2 חייבים גם הם להיות בעלי יכולות ארגוניות מעולות, ומיומנויות בניהול זמן על מנת לתאם, לארגן, ולהכין תוכניות יעילות.
  • עליהם להיות בעלי יכולת קומוניקציה ויחסי אנוש טובים, כיוון שעליהם לתפקד מול מספר גדול של אנשים, להעביר מסרים ולתת הוראות באופן ברור, תמציתי, ובביטחון מלא.
  • צוות השחקנים עלול להיות תחת לחץ מקצועי רב – של לימוד טקסטים בע"פ, או עבודה על המשחק שלהם ועל כן יש לטפל בהם בעדינות ובטאקט.
  • שימת לב לפרטים ושאיפה לסטנדרטים גבוהים של יעילות הינם כישורים חיוניים לעבודתו של ע.במאי 2 מוצלח.
  • עבודת העוזר השני גם כרוכה בשעות ארוכות ולכן עליהם להיות בעלי מוטיבציה גבוהה יצירתיות וגמישות.
המיומנויות העיקריות הנדרשות לצורך התפקיד כוללות:
  • כישורים ומצוינות בארגון ובניהול  זמן.
  • מיומנויות תקשורת מעולות.
  • יכולת להתייחס למגוון רחב של אנשים.
  • סבלנות.
  • טקט.
  • יכולת עבודה תחת לחץ ביעילות.
  • גמישות ותושייה.
  • ידע בחוקי בטיחות ונהלי עבודה רלוונטיים.
  • כישורים/ניסיון.

 

גם לתפקיד עוזר במאי 2 לא נדרשים כישורים רשמיים על מנת למלא את התפקיד, אבל נדרש ניסיון נרחב בתעשייה, הנרכש דרך עבודה בפועל על סטים.

 

בעבודה על סטים בחו"ל קיימת פונקציה נוספת במחלקה – עוזר במאי  3,

אולם בארץ – תפקידיו של העוזר ה 3, הינם באחריותו המלאה של עוזר במאי 2.

(ראה פירוט תחת סעיף ע.במאי 3)

 

עוזר/ת במאי 3 – 3rd  Assistant Director – 3rd  AD
  • תפקידו העיקרי של העוזר ה-3 הינו בתמיכה וסיוע לעוזרי במאי ה-1 ו ה-2, בכל דרך שתתבקש בלוקיישן.
  • העניין יכול להיות כרוך במגוון משימות, אך עיקר עיסוקו כרוך בעבודה עם הניצבים.
  • הם ידרשו לטפל בהכוונת הניצבים או הרכבים המצטלמים ברקע בעיקר בסצנות מרובות משתתפים.
  • שלישיים משמשים גם כשליחים על הסט.
  • כפי שצוין לעיל כל אחריותו של עוזר 3, מוכלות בארץ על עוזר במאי 2.
  • במקרים רבים ע.במאי 3 הינו ע.הפקה שקיבל סמכויות נוספות, והוא מצטרף למחלקת בימוי בהפקות גדולות או בימי צילום גדולים.
מהו התפקיד?
  • אחריותו העיקרית של העוזר ה-3 על הסט הינה הניצבים
  • הוא האדם שמתאם את הגעתם למקום ובזמן לצורך העבודה
  • הוא צמוד אליהם ומלווה אותם, בהכנתם לצילום – איפור, שיער, הלבשה ואבזור
  • הוא מלווה אותם לסט הצילומים והוא זה שמפקח עליהם בזמן ההמתנות בין הטייקים על מנת שיהיו זמינים כשנדרשים ועל מנת שלא יפריעו לצוות ולשחקנים בזמן העבודה.
כישורים וידע הכרחיים לתפקיד
  • ע.במאי 3 חייבים גם הם ביכולות ארגוניות מעולות ומיומנויות בניהול זמן, ויכולת פעולה תוך הקניית תחושה טובה ושותפות.
  • עליהם להיות בעלי יכולת לבצע הוראות בהתלהבות ויעילות, הם חייבים להיות בעלי יחסי אנוש מעולים, כיוון שעליהם לבלות את רוב שעות עבודתם באינטראקציה עם מספר מגוון וגדול של אנשים.
  • הם חייבים להיות דיפלומטיים וטאקטיים על מנת שיוכלו לתאם ולהדריך קבוצות גדולות של ניצבים.
  • ומאחר ושלישיים עובדים במשך שעות ארוכות, הם חייבים להיות בעלי מוטיבציה גבוהה, וגמישות בעבודה.
המיומנויות כוללות:
  • יכולות תקשורת מצוינות.
  • היכולת להזדהות ולתפקד מול מגוון רחב של אנשים.
  • יכולות ארגוניות וניהוליות.
  • יכולת לעבודה תחת לחץ.
  • גמישות ותושייה.
ניהול אינטימיות

מהותו של מקצוע ניהול האינטימיות הוא שמירה על הבטיחות הרגשית והפיזית של המשתתפים.ות בסצנות הכוללות עירום, סימולציה של מיניות וביטויים מגוונים של אינטימיות בקולנוע וטלוויזיה, וכן על המוגנות של הצוות הנוכח בצילומי הסצנות, לאורך כל שלבי ההפקה, תוך חתירה למימוש החזון האמנותי של היוצרים.ות ושמירה על אותנטיות הסצנות.

מנהלת האינטימיות מהווה גורם נייטרלי בהפקה, הממתן את יחסי המרות, מתווך ומגשר בין הצדדים ומוודא שיש הסכמה אמיתית בנוגע לאופן בו הסצנה תגולם ותצולם.

התפקיד כולל קריאת התסריט וזיהוי סצנות המצריכות תיאום יחד הבמאי.ת והצלם.ת, הבנת אופן הצילום המתוכנן, החזון האמנותי, פרטי הפעולות הנדרשות מהשחקנים המשתתפים, ודירוג רמות הסיכון של הסצנות בהתאם לכך. לאחר מכן נערך תהליך תיווך מול השחקנים ובמידת הצורך, מציאת פתרונות וחלופות שיאפשרו לצלם את הסצנה כמתוכנן, תוך שמירה על בטיחותם הפיזית והנפשית של המשתתפים. מנהלת האינטימיות נוכחת בחזרות וכמובן בעת צילומי הסצנות האינטימיות המוגדרות בסיכון גבוה (ע"פ תקן בינלאומי), ולאורך כל התהליך נמצאת בקשר ותיאום עם כלל המחלקות האמנותיות – הלבשה, איפור, תאורה, צילום וכד', על מנת לוודא כי לשחקנים מסופקים כלל התנאים (כגון חוצצים, כיסויים, זוויות צילום ותאורה שמאפשרות אשליה מלאה) המאפשרים להם ולכלל הצוות הסובב לחוש בנוח ככל האפשר ובכך לייצר את התוצאה האמנותית הטובה ביותר.

תנאי קבלה: הסמכה על ידי גופים בעלי תקן בינלאומי המוכרים על ידי ארגון Sag-Aftra אותם ניתן למצוא בקישור:

https://www.sagaftra.org/sag-aftra-accredits-seven-intimacy-coordinator-training-programs

Close

צרו קשר

    ט. 052-5949966

    ט. 052-5949966

    שעות פעילות המשרד: 9:00-15:00

    רחוב סעדיה גאון 26 תל אביב, מיקוד 6713521
    act@act.org.il

    Scroll Up