ניהול תסריט

תנאי קבלה – מחלקת ניהול תסריט

סיווגים פנים מחלקתיים:

  • מנהל/ת תסריט
  • מנהל/ת תסריט מתלמד/ת

מנהל/ת תסריט מתלמד/ת:

  • טופס בקשת הצטרפות
  • קורות חיים
  • פגישה אישית עם מנהל/ת תסריט חבר/ת איגוד

מנהל/ת תסריט:

  • טופס בקשת הצטרפות/שינוי סיווג וגם שני ממליצים שהינם צלם, ע. במאי 1
  • קורות חיים מקצועיים עדכניים
  • מינימום 3 הפקות של סדרת דרמה ו/או סרט קולנוע כמנהל/ת תסריט, מתלמד/ת במלואן*
  • מינימום 60 ימי צילום כמנהל/ת תסריט מתלמד/ת.*

* מחויב רק אחד משני הקריטריונים של מספר הפקות/ימי צילום.

מוסמכים לאשר הם נציגי המחלקה אשר חברים בוועד המנהל

ניהול תסריט Script Supervisor

ניהול תסריט הנו חלק מהעבודה במחלקת בימוי בסרטי פיצ'ר או דרמות טלוויזיה. ניהול התסריט מבטיח שלמרות העובדה שסרטים ודרמות טלוויזיה מצולמים לגמרי מחוץ לרצף התסריט, הם ישמרו על המשכיות ורבלית וויזואלית שמתקבלת על הדעת.העבודה של מנהל התסריט כוללת בדיקה ושמירה על רשומות של המשמעות הויזואלית של הדיאלוג, הפעולות, התלבושות, האבזרים ועיצוב הסט, כך שכאשר טייקים שונים נערכים לבסוף ביחד, העולם הבדיוני של הסרט לא יפגע.

מנהלי התסריט עוקבים באופן קרוב על צילום כל שוט ורושמים את הכול בצורה מפורטת ומדויקת על מנת שתהיה אסמכתא כתובה אם או כאשר יתעוררו ספקות  לגבי איך טייק או סצנה קודמים צולמו. הרשומות מהוות מסמך חשוב עבור הבמאי והעורך ומאפשרים להם להרכיב את חלקי הסרט ליצירה אחת. עבודת ניהול התסריט נדרשת גם בפרה פרודקשן וגם בזמן הצילומים.

מה העבודה?

בעיקרון האחריות של המנהלי תסריט היא לפקח שכל סצנה תוכל להיות ערוכה ברצף קוהרנטי ויזואלית וורבלית ליתר הסרט. בזמן הפרה- פרודקשן הם עוברים על התסריט בחיפוש אחרי שגיאות או חוסר עקביות, מכינים זמני צילום מוערכים ומחלקים את התסריט לפי דרישות ההפקה. הם מפתחים תקצירים של הסיפור, תווי אופי ובודקים את לוח הזמנים של הצילומים כדי לוודא שכל הסצנות מצולמות בצורה מדויקת ומכל הזוויות הנדרשות. הם משתתפים בפגישות בהפסקות ופרה פרודקשן כדי לתת משוב על בעיות שמתעוררות. במהלך החזרות הם מנהלים רישום מפורט של התזמון ומיידעים על לוח הזמנים של הצילומים. הם עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם הבמאי כדי לצפות ולפתור בעיות פוטנציאליות.

בכל יום צילום, מנהלי התסריט מתייקים דוחות ותיעוד מצולם של יום הצילומים הקודם ומכינים את כל הניירת עבור הפוסט פרודקשן. הם בודקים את דרישות ההמשכיות עבור כל סצינה שעומדת להיות מצולמת. בזמן הצילום הם מפקחים מקרוב על התסריט ובודקים ששום דיאלוג לא נשכח ומזכירים לשחקן אם צריך. הם שומרים רשימות מפורטות וצילומים  או רישומים של כל שחקן ומיקום מצלמה עבור כל שוט. הם שומרים רישום מפורט של תזמון כל השוטים ותנועות המצלמה כולל(jibs, pans, zooms), אם הסצנה צולמה ביום או בלילה , כל שינוי בסצנה וההשלכות שלו. כל אינפורמציה על מספר הסצנה והלוח, כל אי התאמה, טעות או הערות אחרות , כל פרטי מצלמה כולל, עדשות, עומק שדה, פילטרים וכו.

הם שומרים על קשר הדוק עם המחלקות האחרות, הלבשה, מייק אפ ושיער, פרופס ותאורה, לגבי שמירת ההמשכיות (continuity). כאשר נדרשים pickup שוטס מנהלי התסריט מספקים לשחקנים את נקודות ההתחלה בדיאלוג ואת נתוני ההמשכיות המפורטים. הם גם דואגים שהמחלקות האחרות יהיו מודעות לסטטוס של כל שוט ושה clapper boards יהיו מסומנים בהתאם. כאשר משתמשים ביותר ממצלמה אחת, הם מוודאים שהפלט של כל מצלמה מזוהה במדויק. הם מאשרים את ההעדפות הטייקים של הבמאי ורושמים את זה בשביל הפוסט פרודקשן. לעתים קרובות הם עוזרים למקליטים בלקיחת רישומים נוספים לגבי כל הקלטה מיוחדת  wild tracks או voice overs. מנהלי תסריט מקלידים מחדש את התסריט כדי לשקף על שינוי משמעותי בדיאלוג ומציינים את התסריט עם slate numbers , cut pointsופרטים אחרים שרלוונטיים לפוסט פרודקשן. הם מכינים דיווחים יומיים – Daily Continuity Reports . הם גם מספקים לעוזר במאי ולהפקה את הרישום של דרישות לשוטים מיוחדים ו inserts.

שלבי עבודה של מנהלי תסריט:

  • שבירת התסריט: לפני תחילת הצילומים  יש לקרוא את התסריט ולחלק אותו לימי מסך. לדוגמה: יום ראשון מסצינה 1-12. יום שני 13-18 וכן הלאה. חלוקה זאת מסייעת לאיפור שיער וארט וגם לשחקנים עצמם. כי הגיבור עובר תהליך . במידה ויש ספק לגבי החלוקה מבררים עם הבמאי. עם החלוקה הזאת יושבים עם צוותי ארט איפור שיער כדי ליישר קו עם כולם.
  • שבירת התסריט יכולה להיתמך על ידי סימונים שיקלו על עבודה בהמשך. אם לדוגמה, הגיבור נפצע במקום מסוים בתסריט ומשם הוא הופך לגורר רגל כדאי לסמן בתסריט בהמשך את זה בסימון שיהיה קל לזיהוי. או אם הבית עבר אירוע מסוים אחרי שריפה כדאי לסמן שמנקודה זאת הבית ישתנה. כל מקרה לגופו. אבל ככל שתכירו יותר טוב את התסריט ותעשו את עבודת ההכנה – יהיה יותר קל בהמשך.
  • תזמון: לוקחים זמן לכל סצינה עם סטופר. תזמון אינו חישוב מתמטי מדויק. ושני אנשים שיתזמנו תסריט יכולים להגיע לתוצאות שונות. כעקרון זה לקרוא בקול את הסצינות והתאורים ולדמיין איך זה מצטייר בדמיונכם. כמובן שבסרט דרמה רכב חולף לא יהיה באותו קצב של סרט פעולה שהנסיעות מהירות . לכן נדרשת רגישות ודיוק לכל ז'אנר.
  • עריכה: חשוב מאד לדבר עם העורך של הסרט לפני תחילת הצילומים. לברר אם יש לו דרישות מיוחדות. כל עבודתנו נועדה לחדר העריכה. אם לא שרתנו נכון את חדר העריכה, עבודתנו ירדה לטמיון. לכן חשוב ביותר לדבר עם העורך לפני ולתאם את עניין הדיווחים לחדר העריכה.
  • עבודה בסט: לברר עם הבמאי, הצלם ועוזר הבמאי איך הסצנה מתוכננת. ולרשום את השוטים המתוכננים כדי שניתן יהיה לעקוב ושלא יתפספס שום שוט. לחשוב אם יש צורך בשוטים נוספים או האם יש שוטים מיותרים שניתן לוותר עליהם.  כשמסיימים את השוטים מזווית מסוימת לפני שמעבירים מצלמה לראות שאין עוד משהו שצריך לצלם מאותה הזווית. זה גם אחריותו של עוזר הבמאי, אבל מאחר ומנהלי התסריט יודעים את מה שנדרש לסצנה הם יכולים לסייע לעוזר במאי בזה.
  • לדאוג לרצף: בכל מה שקשור בביגוד, שיער, ארט. להשתמש במצלמה כדי לעקוב אחרי הפרטים שכבר צולמו או לשמור לצילומים הבאים שיבואו.
  • רצף נוסף שיש לשמור עליו הוא כיוונים וחוקים קולנועיים: קולנוע עובד על חוק של 180 מעלות.  צריך לדאוג שמבטים בין המשתתפים יהיו בכיוונים הנכונים וכניסות ויציאות פריים יהיו גם בכיוונים הנכונים.נצריך לשמור על רצף במקצבים ובמצב הרוח של הגיבורים כדי שהספור יעבור חלק.
  • לעקוב אחרי הטקסט ולעדכן אותו.
  • דיווחים: בסוף היום יש להעביר את הדיווחים לחדר העריכה. להפקה יש להעביר דו"ח יומי על כמה דקות מסך צולמו, כמה שוטים צולמו, איזה סצנות צולמו ומה נשאר להשלמה.
  • ידע חיוני וכישורים: מנהלי התסריט חייבים להיות בוגרי בתי ספר לקולנוע מאחר ונדרשת מהם הבנה קולנועית. הם אלה שעוקבים אחרי הסצינה וכיצד היא אמורה להראות על המסך והרצף שלה בתוך הסרט. הבמאים מסתמכים מאד על ההתבוננות החדה של מנהלי התסריט בזמן הצילומים על מנת להבטיח שכל סצנה מצולמת בצורה מדויקת מבחינת ההיבט הטכני והיצירתי. מאחר ותקופת הצילומים היא מאד אינטנסיבית וימי הצילום בדרך כלל ארוכים,  נדרש ממנהלי התסריט כושר גופני ומסירות לעבודתם. היכולת לנהל רשימות מדויקות ומפורטות במהירות ויעילות היא קריטית.
  • כמוכן דרושים יכולת תקשורת בינאישית טובה וכישורים בין אישיים מצוינים כדי לטפל בטעויות continuity  ולתקשר בצורה יעילה עם הבמאים, השחקנים, עוזרי הבמאי, משרד ההפקה ומחלקות טכניות ואחרות בזמן ההפקה.

כישוריים הכרחיים:

  • הבנה קולנועית
  • קפדנות ותשומת לב שיטתית לפרטים
  • חוש קומפוזיציה ויזואלית, פרספקטיבה ותנועה  טוב
  • יכולת לשתף פעולה ולעבוד כחלק מצוות
  • רגישות ודיפלומטיות בעבודה עם שחקנים וצוות
  • יכולת לטפל בבעיות שוטפות ולהגיב במהירות לנסיבות משתנות
  • כישורי ארגון טובים
  • יכולת להיות נעים ורגוע ברגעי לחץ
  • גישה עניינית לעבודה